Alusten maasähkön veron alentaminen satamissa
Suomen Satamat ry (infosuomensatamat.fi
Keskuskauppakamari ja Suomen Satamat ry. esittävät, että alusten maasähkön käyttöä satamissa edistetään soveltamalla maasähköön alempaa, teollisuuden verokantaa. Verokannan muutos soveltuisi hyvin toteutettavaksi hallituksen puoliväliriihessä merenkulun kustannuksia alentavana ja vientiteollisuuden kilpailukykyä lisäävänä toimena. Alennettu verokanta vähentäisi sähkön valmisteverotuloja arvion mukaan noin 0,54 miljoonalla eurolla vuonna 2026 ja noin 2,80 miljoonalla eurolla vuonna 2030. Kasvava maasähkön käyttö alemmallakin verokannalla tuo tulevaisuudessa verotuloja enemmän kuin tilanne, jossa satamakäynnin aikana tarvittava sähkö tuotetaan aluksissa verottomalla polttoöljyllä.
Satamakäynnin aikana alukset käyttävät sähköä muun muassa lämmitykseen, valaistukseen, muiden aluksen sähköisten järjestelmien ylläpitämiseen sekä purku- ja lastausoperaatioihin. Sähköä tuotetaan aluksissa useimmiten polttoöljyä käyttävillä apukoneilla tai generaattoreilla. Aluksilla käytettävät polttoaineet ovat kansainvälisessä liikenteessä verottomia. Satamien maasähköjärjestelmät, jolla alus kytketään sataman sähköverkkoon, vähentävät huomattavasti meriliikenteen polttoöljyn kulutusta ja päästöjä. Maasähkön käytön on arvioitu vähentävän alusten satamakäynnin päästöjä 50–80 prosentilla.
Energiaverodirektiivin säännösten nojalla satamien maasähköön voidaan soveltaa alennettua verokantaa. Veronalennuksen tavoitteena on luoda taloudellinen kannustin maasähkön käyttöön päästöjen vähentämiseksi. Alennetun verokannan ovat ottaneet käyttöön muun muassa Ruotsi, Tanska, Saksa, Alankomaat Italia, Ranska ja Espanja. Myös Suomen tulisi hakea komissiolta lupaa alemman verokannan käyttöönottoon.
Maasähkön hyödyntämistä ovat hidastaneet sähkönsyöttöjärjestelmien edellyttämät mittavat investointitarpeet satamissa ja aluksissa. Koska alusten valmius hyödyntää satamien maasähköä on nykyisessä aluskannassa vielä pientä, satamaorganisaatioiden ei ollut perusteltua investointeja maasähkön syöttöjärjestelmiin.
Tulevina vuosina EU-lainsäädäntö edellyttää TEN-T-verkon satamilta maasähköinvestointeja. Maasähkön alempi verokanta lisäisi sähkön kustannuskilpailukykyä fossiiliseen polttoöljyn käyttöön nähden ja kannustaisi aluksia siirtymään satamassa maasähkön käyttöön, jolloin maasähköinvestoinnit nopeutuisivat.
Maasähkön kulutuksen arvioidaan vuonna 2024 olleen satamissa noin 13 GWh. Kulutuksen on arvioitu kasvavan vuonna 2026 noin 25 GWh:iin ja vuonna 2030 noin 130 GWh:iin. Alennetun verokannan on ennakoitu lisäävän maasähkön kysyntää, sillä edullisempi sähkön hinta nopeuttaa syöttöjärjestelmiin investointeja ja lisää maasähkön käytön kustannustehokkuutta. Edullisempi maasähkön hinta lisää myös tulevaisuudessa yleistyvien alusten akustojen latausta satamissa.
Maasähkön yleistyminen vähentäisi satamapäästöjä (CO2-ekv.) vuonna 2026 noin 8 000 tonnilla ja vuonna 2030 noin 40 000 tonnilla. Alennetun verokannan päästövähenemää nopeuttavaksi vaikutukseksi on arvioitu edellisen lisäksi vuonna 2026 noin 1 600 tonnia ja vuonna 2030 noin 17 000 tonnia. Hiilidioksidipäästöjen lisäksi maasähkön käyttö vähentää merkittävästi paikalliseen ilmanlaatuun vaikuttavien typen oksidien ja hiukkaspäästöjen määrää ja parantaa työympäristöä aluksilla ja satamissa.