Satamien turvallisuusselvitykset uudistumassa – hallituksen lakiesitys herättää huolta satama-alalla

Piia Karjalainen (piia.karjalainen a suomensatamat.fi), 10.2.2025

Oikeusministeriö antoi joulukuussa hallitusohjelmaan perustuvan esityksen satamien turvatoimilain muutoksesta. Esityksellä luodaan satamanpitäjille hyvin laaja vastuu satamissa työskentelevien henkilöiden turvallisuusselvityksien teettämisestä ja siihen liittyvästä rekisterinpidosta, jolla Suojelupoliisin rekisteri kahdentuu. Hallituksen esityksen tavoitteet kansallisen turvallisuuden parantamisesta ja järjestäytyneen rikollisuuden torjumisesta saavat satama-alalta kannatusta, mutta esityksen ehdotettu toteutustapa on satamatoiminnan organisoitumistavalle oikeudellisesti ongelmallinen. Satamayhtiöille ehdotettu vastuu turvallisuusselvitysten hakemisen hallinnoinnista ei tue tehokkaasti kansallisen turvallisuuden tavoitteita vaan vie resursseja tehokkaampien toimintatapojen jalkauttamisesta sataman toimintaympäristössä.

Kuka vastaa satamien turvallisuudesta? 

Hallitusohjelman mukaisesti satamien turvallisuusselvitysten järjestämistä ollaan uudistamassa päivittämällä satamien turvatoimilakia. Hallituksen esityksellä satamanpitäjästä tulisi vastuullinen taho, joka huolehtii kaikkien satamassa työskentelevien henkilöiden turvallisuusselvityksistä. Tämä koskisi myös muiden yritysten kuin satamayhtiöiden omaa henkilöstöä.

Satama-alan näkökulmasta ehdotettu malli ei parhaalla mahdollisella tavalla tue esityksen tavoitteita kansallisen turvallisuuden varmistamisessa ja järjestäytyneen rikollisuuden torjunnassa. Turvallisuusselvitysten keskittäminen satamayhtiöiden vastuulle ei hyödynnä viranomaisten jo käytössä olevia työkaluja, kuten organisaation turvallisuusmenettelyjen arviointia turvallisuusselvityksiä haettaessa, joka olisi tehokas tapa valvoa satamissa toimivien eri yritysten valmiuksia osana kriittistä infrastruktuuria.

Ehdotettu lakiuudistus siirtäisi merkittäviä kansallisen turvallisuuden tehtäviä satamayhtiöille, vaikka ne eivät toimi viranomaisina. Tämä muutos asettaisi satamanpitäjät hankalaan asemaan, jossa niiden henkilöstön tulisi arvioida muiden yritysten työntekijöiden soveltuvuutta ilman riittäviä resursseja ja tukea.

Lisäksi lain vaikutusten arviointi on tällä hetkellä mahdotonta, koska esitys ei selvennä, kuinka laajaa joukkoa velvoitteet koskevat. Alan huolena on mm. turvallisuusselvitysten tekemiseen vaadittavan ajan vaikutus omien rekrytointien, alihankintapalveluiden ja kehittämishankkeiden hidastumiseen alalla. 

Satama-alan ehdottama tehokkaampi malli

Satama-ala kannattaa turvallisuuden parantamiseen tähtääviä toimia, mutta pitää ongelmallisena sitä, että vastuu turvallisuusselvityksistä keskitetään satamayhtiöille. Suomessa satamanpitäjät toimivat osakeyhtiömuodossa, eikä niillä ole mahdollisuutta ottaa viranomaistehtäviä hoitaakseen.

Satamanpitäjän rooliksi sopisi paremmin tiedon toimittaminen viranomaisille satamassa toimivista yrityksistä. Traficom ja satama-alan toimijat määrittelisivät yhdessä ne tehtävät ja roolit, joissa turvallisuusselvitystä edellytetään. Tämä loisi yhtenäiset valtakunnalliset vaatimukset ja prosessit, jotka koskisivat kaikkia satamia. Tällä tavoin Traficom voisi pitää yllä rekisteriä satamissa työskentelevistä yrityksistä ja valvoa niiden toimintaa suoraan. Tämä parantaisi valvonnan tehokkuutta ja varmistaisi, että turvallisuusselvitykset kohdistuvat oikeisiin tahoihin.

Jokaisen yrityksen tulisi olla vastuussa oman henkilöstönsä turvallisuusselvityksistä. Tällöin jokainen satamassa toimiva yritys olisi turvallisuusselvitysprosessin myötä suoraan yhteydessä suojelupoliisiin, mikä parantaisi kokonaisturvallisuutta. Tällöin viranomaiset saisivat paremman käsityksen siitä, mitä toimijoita satamissa työskentelee, sen sijaan että tiedot kulkisivat satamanpitäjien kautta.

Turvallisuusselvitysten tekeminen yrityskohtaisten vastuiden mukaisesti myös parantaisi yksilön tietosuojaa. Kun työnantaja vastaa omien työntekijöidensä tietojen hallinnasta, vältetään tarpeeton henkilötietojen siirtely ja rekisteröinti eri osapuolten välillä. Tämä varmistaa, että tietoja käsitellään asianmukaisesti ja niiden käyttö on tarkoituksenmukaista.

Satama-alan esittämä vaihtoehtoinen malli korostaa viranomaisten ja satama-alan yhteistyötä turvallisuuskriteerien määrittelyssä. Kun turvallisuusselvitysten tekeminen on yritysten omalla vastuulla, varmistetaan, että prosessi on sujuva ja tietoturvallinen. Tämä lähestymistapa varmistaa, että satamat pysyvät turvallisina ja tehokkaina toimintaympäristöinä.

Hallituksen esitys on parhaillaan eduskuntakäsittelyssä. Suomen Satamat ry. seuraa eduskuntaprosessia, ja viestii jäsenille ja sidosryhmille hallituksen esityksen edellyttämistä muutoksista eduskuntavaiheen jälkeen.