Suomen Satamat ry.:n lausunto Liikenne 12 -suunnitelmaluonnoksesta

Piia Karjalainen (piia.karjalainen a suomensatamat.fi), 17.2.2025

VN/18780/2023-LVM-180: Lausuntopyyntö valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman luonnoksesta ja ympäristöselostuksesta (SOVA-lain mukainen ympäristöarviointi)

Suomen Satamat ry. toimitti 17.2.2025 lausuntonsa Liikenne 12 -suunnitelmaluonnoksesta. Lausunnossa tuotiin esiin seuraavat yleishuomiot:

  1. Suunnitelma tunnistaa monessa kohti merenkulun keskeisen roolin Suomen ulkomaankaupan kuljetuksissa. Tämä ei valitettavasti välity väyläverkon kehittämisnäkymissä, tai ainakaan suunnitelma ei anna alan toimijoille selkeää kuvaa siitä, miten valtio aikoo jatkossa varmistaa olemassa olevine vesiväylien ylläpitämisen ja kehittämisen. Suomen Satamat ry. toteaa, että vuosittain tulee pystyä varmistamaan riittävä rahoitus myös vesiväylien priorisoiduille investoinneille. Näiden investointien lykkääminen on lyhytnäköistä tilanteessa, jossa Suomen kansantalous ja huoltovarmuus on korostuneen riippuvaisia merikuljetuksista. Suomen Satamat ry. pitää välttämättömänä, että vesiväylähankkeita edistetään osana hallitusohjelman mukaista liikenneverkon investointiohjelmaa.
  2. Satamien investointeja käsiteltäessä on viitattu EU-rahoitusmahdollisuuksiin. Satama-ala on huolissaan seurannut EU-komission suunnitelmia seuraavaa MFF-kautta koskien. EU-komission suunnitelma kanavoida liikenteen rahoitusta pääasiallisesti kansallisten suunnitelmien kautta uhkaa jättää liikennesektorin vahvemmin kansallisesti kohdennettavan rahoituksen varaan. Liikennealan näkökulmasta jatkossakin tarvitaan EU-tasoinen liikennebudjetti ja Connecting Europe Facilityn (CEF) kaltainen instrumentti, joka tukee strategisesti tärkeitä, eurooppalaista lisäarvoa luovia infrastruktuurihankkeita suoran rahoituskanavan avulla. Keskeistä on varmistaa, että rahoitus liikennesektorille sisältyy European Competitiveness Fundiin, ja että sille pystytään varaamaan sektorin tarpeisiin nähden riittävä rahoitus, ottaen huomioon TEN-T -verkon loppuunsaattamiseen tarvittavat investoinnit ja liikenteen vähähiilistämisen ja käyttövoimamurroksen sekä sotilaallisen liikkuvuuden tarpeet, joista kaikki ovat keskeisiä myös Euroopan kilpailukyvyn ja resilienssin kohentamiseksi.
  3. Suunnitelma on väyläinfrastruktuurikeskeinen, eikä tunnista valtion roolia logistiikan kustannuksiin ja kilpailukykyyn vaikuttavissa päätöksissä. Esimerkkinä tästä on väylämaksut. Väylämaksun korotus heikentää Suomen logistista kilpailukykyä, mikä on ristiriidassa hallitusohjelmassa esitettyjen tavoitteiden ja linjausten kanssa. Suomen Satamat ry. toivoo, että väylämaksulakia tarkasteltaisiin tämän tiedon valossa mahdollisimman pian, huolellisen valmistelun pohjalta. Lisäksi toimivan logistiikan vaikutus Suomen kilpailukykyyn tulisi paremmin huomioida suunnitelman visiossa sekä liikennejärjestelmän toimivuutta tarkastelevissa kohdissa. 
  4. Saimaan liikenne on hiljentynyt Venäjän Ukrainan hyökkäyssodan seurauksena, ja nyt järvialueella liikennöi pääasiassa sisäistä liikennettä. Sisävesien tavarakuljetukset tulee kuitenkin huomioida liikenneverkon strategisessa kokonaisuudessa. Toimiva sisävesiliikenne turvaa metsäteollisuuden raaka-ainekuljetukset ja on tärkeä itäisen Suomen elinvoimatekijä. Näiden kuljetusten siirtäminen rauta- tai maanteille ei ole väyläverkoston kunnon ja kapasiteetin takia mahdollista, eikä liikennepoliittisesti tavoiteltavaa. Saimaan liikenteen kehittämismahdollisuuksia on tarve tarkastella osana Itä-Suomen elinvoimaohjelmaa, ja erikseen huomioiden satamien ja aluskaluston kehittäminen, infrastruktuurin ja takamaayhteyksien parantaminen sekä vihreän siirtymän edistäminen. Liikenne 12 -suunnitelman tulee sisältää sisävesiliikenteen strateginen kehittämisnäkymä tai kuvaus prosessista, jolla sellainen laaditaan hallituskauden loppuun mennessä. Tässä yhteydessä tulisi arvioida ja selvittää Saimaan kanavaa korvaavan kanavayhteyden toteuttamiskelpoisuus.

Suomen Satamat ry.:n lausunto on kokonaisuudessaan nähtävissä lausuntopalvelussa: Lausunto - Lausuntopalvelu