Itämeren tila tarvitsee päästöjen rajoittamista

Kirsti Tarnanen-Sariola (kirsti.tarnanen-sariola a suomensatamat.fi), 8.11.2024

Liikenne- ja viestintävaliokunta: HE 178/2024 vp Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi merenkulun ympäristönsuojelulain ja eräiden muiden lakien muuttamisesta sekä Hongkongin yleissopimuksen, MARPOL-yleissopimuksen liitteiden muutosten ja Lontoon pöytäkirjan liitteiden muutosten hyväksymiseksi ja voimaansaattamiseksi

Hallituksen esitys 157/2024 merenkulun ympäristönsuojelulain (MYSL) muuttamisesta oli käsittelyssä eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnassa 8.11. Yhdistyksen lausunnossa todettiin, että aluspäästöjen vähentäminen meren tilan parantamiseksi on edelleen tarpeen ja siksi esitetyt päästökiellot Suomen aluevesillä olisivat perusteltuja. Päästökielto käsitellylle käymäläjätevedelle sekä matkustaja- että rahtialuksista astuisi voimaan 1.7.2025. Harmaiden vesien päästökielto astuisi voimaan 1.1.2030. Yhdistyksen lausunnossa totesimme, että pidempi siirtymäaika harmaille vesille on perusteltu siksi, että se antaa aikaa mahdollisin laadullisiin muutoksiin vastaanottolaitteissa liikkuvia vastaanottolaitteita käyttävissä satamissa.

Avoimen kierron rikkipesureiden pesuvesien päästökielto astuisi voimaan niinikään 1.7.2025. Kiellon arvioidaan johtavan vähärikkisten polttoaineiden käyttöönottoon alusten ollessa aluevesillä. Suljetun kierron laitteiden pesuvesistä erotettujen jäämien päästökielto astuisi voimaan 1.1.2029 alkaen. Siirtymäaikaa tarvitaan mm. alusten säilytystankkimuutoksiin. Korostimme rikkipesuvesien laajemman säätelyn merkitystä pesurialusten lisääntyessä ja vesien sisältämien raskasmetallien ja muiden eliöstölle myrkyllisten yhdisteiden takia. 

Maasähkön tarjoamisvelvoitteesta yhdistys nosti lausunnossaan esille tarpeen täsmentää rakentamisvelvoitteen laukaisevan tarkasteluajankohdan tarkempaa määrittelyä vuoden 2030 pakollisten velvoitteiden aloituksen osalta, koska liittymän toteuttamiseen menee keskimäärin 1,5-2 vuotta. MYSLin ulkopuolelta korostimme myös maasähkön verokannan alentamisen tärkeyttä, sähkönjakelun kantaverkon toteutusta sekä hankerahoituksen jatkamista EU:n CEF-rahoitusvälineen loppuessa.

Lue lausunto: SSRY lausunto LiV HE178_2024.pdf.