Väylämaksun korotus on valitettava päätös, joka ei edistä Suomen kilpailukykyä

Piia Karjalainen (piia.karjalainen a suomensatamat.fi), 3.10.2024

Suomen Satamat ry.:n lausunto liikenne- ja viestintävaliokunnalle koskien hallituksen esitystä eduskunnalle laeiksi väylämaksulain 6 ja 8 §:n muuttamisesta ja väylämaksulain muuttamisesta ja väliaikaisesta muuttamisesta annetun lain 6 ja 8 §:n kumoamisesta

Suomen Satamat ry. kiittää mahdollisuudesta lausua otsikkoasiassa. 

Suomen Satamat ry pitää budjettiehdotukseen sisältyvää esitystä väylämaksun korottamisesta valitettavana ja Suomen logistiseen ja kokonaiskilpailukykyyn haitallisesti vaikuttavana päätöksenä. Kevään 2024 kehysriihessä tehty päätös väylämaksujen kaksinkertaistamisesta tuli merilogistiikan toimijoille ja rahdinantajille täytenä yllätyksenä. Päätös nostaa merikuljetusten kustannuksia poikkeuksellisen haasteellisessa tilanteessa, sillä samaan aikaan merikuljetuksiin kohdistuu EU-sääntelyn myötä uusia kustannuspaineita.  Vuodesta 2026 lähtien päästökaupan ja meriliikenteen vaihtoehtoisten polttoaineiden jakeluvelvoitteen yhteenlaskettu kustannusvaikutus ulkomaankaupalle on yhteensä 500–600 miljoonaa euroa vuodessa.  
 
EU:n ilmastotoimet ovat välttämättömiä, mutta merenkulun kustannusrasituksen lisääminen samaan aikaan kansallisilla päätöksillä herättää suurta huolta logistiikkakustannusten noususta tilanteessa, jossa Suomi on lähes täysin riippuvainen nimenomaan merikuljetuksista. Lisäksi väylämaksun kaksinkertaistaminen alle vuosi edellisen maksulain käsittelyn jälkeen tekee toimintaympäristöstä vaikeasti ennakoitavan.   
 
Hallituksen tarve tehdä julkista taloutta tervehdyttäviä päätöksiä on ymmärrettävä, mutta väylämaksun tason nostaminen fiskaalisin perustein heikentää ulkomaankauppaa käyvien yritysten kilpailukykyä, joka kiertyy rasitteena takaisin kansantalouteen. Väylämaksun korotus heikentää Suomen logistista kilpailukykyä, mikä on ristiriidassa hallitusohjelmassa esitettyjen tavoitteiden ja linjausten kanssa. Väylämaksujen maksajina ovat viime kädessä rahdinantajina ja kuljetusasiakkaina toimivat yritykset mm. teollisuuden, kaupan ja matkailun aloilta. Logistiikkakustannukset ovat olleet viime aikoina yksi tärkeimmistä kotimaisen teollisuuden kilpailukykyä ja kansainvälistä saavutettavuutta heikentävistä tekijöistä.  
Suomen Satamat ry.:n ja elinkeinoelämän usean järjestön yhteinen kanta on, että väylämaksu olisi tullut säilyttää nykyisellä viime syksynä hyväksytyllä tasollaan vuoden 2027 loppuun saakka, jolloin on paremmin arvioitavissa, millaiset vaikutukset merenkulun ilmastokustannuksista aiheutuu. Suomen Satamat ry. katsoo, että pitkällä aikavälillä suuntana tulisi olla se, että kansallisesti luovutaan niistä veroluonteisista maksuista, kuten väylämaksu, jotka rasittavat merikuljetuksista riippuvaista teollisuutta ja matkustajaliikennettä. Tätä vaihtoehtoa arvioitaessa tulisi ottaa huomioon valtiontaloudellisten vaikutusten ja edellytysten ohella vaikutukset toimijoille kohdistuvaan kustannusrasitteeseen sekä Suomen logistiseen ja kokonaiskilpailukykyyn.  

Väylämaksun korotuksen toteutuessa Suomen Satamat odottaa, että korotetun tuoton turvin pystytään varmistamaan talvimerenkulun korkea palvelutaso sekä käynnistämään viiveettä jäänmurtajien korvausinvestointiohjelma hallitusohjelman mukaisesti.

Ehdotuksen sisältöön liittyen Suomen Satamat ry. tuo esille, että väylämaksulain tulkintaa siitä, milloin alus voi käydä satamassa tai ankkuripaikalla ilman väylämaksua tulisi tarkastella uudelleen ja tehdä säädöksestä yksiselitteinen. Alukselta tulisi periä väylämaksu vain, kun se käy ottamassa tai jättämässä lastia tai matkustajia. Huoltotoimenpiteitä varten satamassa tulisi aina voida käydä ilman väylämaksua. Tällä hetkellä väylämaksua peritään aina, kun alus ylittää Suomen aluevesirajan riippumatta siitä, käykö alus satamassa esimerkiksi vain polttoaineen ottamista varten. Jos aluksilla olisi mahdollisuus käydä suomalaisessa satamassa suorittamassa huoltotoimenpiteitä (esim. tankkaus, muonitus, korjaukset, miehistönvaihto) ilman väylämaksua, tuottaisi tämä lisää kysyntää meriliikenteen palveluille Suomessa. Tällä hetkellä nämä huoltoon liittyvät aluskäynnit ohjautuvat mm. Viroon, jossa käynti on edullisempaa. Alusten tarvitsemat huoltokäynnit olisivat erityisesti nyt laskusuhdanteessa satamille ja satamissa toimiville yrityksille tuiki tarpeellista lisäkysyntää, jota ei pidä valtion keräämillä väylämaksuilla estää. Jos huoltokäynnit voidaan suorittaa aluksen reitin kannalta optimaalisessa satamassa, myös päästöt vähenevät. 

Lisäksi Suomen Satamat ry. kannattaa muissakin lausunnoissa esitettyä ehdotusta kansainvälisen risteilyliikenteen väylämaksun alentamisesta tai poistamisesta.   

Suomen Satamat ry 
Piia Karjalainen 
Toimitusjohtaja