NIS2-direktiivin toimeenpano uudella kyberturvallisuuslailla

Piia Karjalainen (piia.karjalainen a suomensatamat.fi), 25.9.2024

Suomen Satamat ry.:n lausunto liikenne- ja viestintävaliokunnalle: HE 57/2024 vp Hallituksen esitys eduskunnalle kyberturvallisuusdirektiivin (NIS 2 -direktiivi) täytäntöönpanoa koskevaksi lainsäädännöksi

Aiempi NIS-direktiivi sekä Suomessa aiemmat säädökset kumoutuvat NIS2-direktiivin ja uuden kyberturvallisuuslain astuessa voimaan. Hallituksen esitystä käsitellään parhaillaan eduskunnassa, jossa se valmistunee lokakuun aikana. On mahdollista, että lain kyberturvallisuuslain voimaantulo myöhästyy EU:n asettamasta päivämäärästä 18.10.2024.

Suomen Satamat ry. on lausunnossaan eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnalle esittänyt, että yritysten tunnistautumista soveltamisalaan kuuluvaksi siirretään vuoden 2024 lopusta, mikäli lain voimaantulon myöhästyminen on tuntuva. Myös myöhemmin tapahtuvalle soveltamisalaan tulolle tai ylempään valvontaluokkaan nousemiselle pyydettiin riittävää siirtymäaikaa.

Yhdistys on kiinnittänyt monien muiden lausunnonantajien tavoin esittänyt lain soveltamisalan tarkentamista sekä kokomääritelmien että toimintojen osalta, jotka on tehtävissä asetuksella. Myös valvontaviranomaisten aktiivisuus mahdollisten uusien toimijoiden suuntaan on toivottavaa.

Yhdistys esitti direktiivin edellyttämän kansallisen tuen varmistamista toimijoille mm. Kyberturvallisuuskeskuksen riittävänä resurssointina ja/tai erillisen palvelusetelin muodossa kaikille yrityksille omistustaustaan katsomatta.

17.9.2024 Kirsti Tarnanen-Sariola